2 Nisan 2010 Cuma

Avusturyalılar entegrasyonu Türkçe Olimpiyatı’nda aradı

Avusturyalılar entegrasyonu Türkçe Olimpiyatı’nda aradı.Bu yıl Türkiye’de 8'incisi düzenlenecek olan ve 120 ülkeden öğrencilerin katılacağı Türkçe Olimpiyatları'nın Avusturya elemeleri coşku dolu bir finalle bitirildi. Dünyanın dört bir yanında olduğu gibi Avrupa’da da ciddi bir ilgi gören Türkçe Olimpiyatları’nın Türkiye finalinde Avusturya’yı temsil edecek olan öğrenciler belli oldu. Sıkı bir elemenin yapıldığı finalin Temel Seviye Şarkı kategorisinde Tirol Eyaleti’nden katılan Patrizia Garber birinci olarak Avusturya’yı temsil etmeye hak kazandı.

Avusturya haritasının en ucundaki Vorarlberg Eyaleti’nin başkenti Bregenz’in gösteri merkezinde yapılan final yarışmasında duygu ve heyecan dolu saatler yaşandı. Açılışında bir konuşma yapan Bregenz Belediye Başkanı Markus Linhart’ın “bir entegrasyon tablosu” diye tarif ettiği programda, Avusturyalı ve Türk öğrenciler birbirleriyle kıyasıya yarıştı. Jüri; sevgi ve kardeşlik dili Türkçede buluşmak için bir araya gelen öğrencileri şarkı, şiir, kompozisyon, halk oyunları ve özel yetenek gibi alanlarda Avusturya temsilcilerini tespit etmeye çalışırken zorlandı

Sunuculuğunu ünlü Sanatçı Reha Yeprem’in yaptığı final yarışmasına Bregenz Başkonsolosu Nuray İnöntepe, Milli Eğitim Bakanlık Müsteşarı Fatih Atalık, siyasetçiler, akademisyenler, iş adamları ve çok sayıda davetli katıldı. Avusturya devlet kanalı tarafından ‘Türkçenin zenginliğinin ispatlandığı program’ şeklinde tarif edilen ve birçok basın organının da takip ettiği etkinliğe değişik eyaletlerden Türkçe Olimpiyatları Avusturya Finali’ne aileleriyle birilikte gelen öğrencilerin çok heyecanlı oldukları gözlemlendi. Programın açılış konuşmasını yapan Olimpiyat Komitesi Başkanı Ziya Bekman, Türkçe Olimpiyatları’nın bir sevdanın sahneye taşmış küçük bir görüntüsü olduğunu vurgulayarak, eyaletlerde yapılan yarı finalleri geçerek büyük finale gelen öğrencilere, ailelerine ve davetlilere teşekkür etti. Daha sonra kürsüye gelen Bregenz Başkonsolosu Türkçenin inceliklerine, zenginliğine ve önemine değinerek, “bu kadar büyük bir seyirci kitlesinin Türkçe için böylesine coşkuyla bir araya gelmesi beni şaşırttı” dedi.
Türkiye’den ve Türk dilinin geniş eğitim imkanlarından uzakta olmalarına rağmen anadillerinde büyük şairlerin şiirlerini, hakkını vere vere okuyan öğrenciler eğitimcilerden ve jüri heyetinden tam not alırken seyirci tarafından da uzun uzun alkışlandı. Duyguların çok yoğunlaştığı Anadil Şiir Yarışması’nın birincisi “Sen Yoktun Efendim” adlı eserle Vorarlberg’ten katılan Sümeyra Coşkun oldu. Aynı kategoride Tirol’den katılan Asım Tarık Başaltın “Bir Kahraman Bekliyoruz” adlı şiirle ikinci olurken, Viyana’dan katılan Hümeyra Akdoğan da “Medeniyetin Felluce Çağındayım” adlı şiiriyle üçüncü oldu.Sunucu Reha Yeprem’in de Türkçe sevdası için uzak memleketlere gidip orada vefat eden eğitim gönüllüleri için yazdığı bir şiirini okumasından sonra Anadil Şarkı Yarışması’na geçildi. Bu kategorinin birincisi Viyana’dan katılan “Adaletsiz Seçim” adlı şarkıyla Muhammed Özcan oldu. Kategorinin ikinciliğini “Kızılcıklar Oldu mu” adlı şarkıyla Vorarlberg’den katılan Kevser Ayyıldız alırken, üçüncülüğü de aynı eyaletten Mehmet Savcı “Damla damla” adlı şarkıyla aldı.

Türkçe Olimpiyatları Avusturya Finali’nde ayrıca halk oyunları ve özel yetenek kategorilerinde de elemeler yapıldı. Halk oyunları kategorisinin birincisi Vorarlberg’de bulunan Galileo Enstitüsü’nün kolbastı ekibi olurken, ikinciliği de aynı eyaletteki Turkuaz halk oyunları ekibi aldı. Kategorinin üçüncüsü olan ekip, Graz eyaletinden katılan Prizma Halk Oyunları Grubu oldu.
Juri değerlendirmeyi yaparken sahneye gelerek Millet Ruhu (Bir yiğit vardı) adlı şiiri okuyan beş yaşındaki Fatma Köse seyircileri hem duygulandırdı, hem de coşturdu. Sunucu Reha Yeprem’in dereceleri ilan etmesinden sonra hep birlikte sahneye çıkan öğrenciler ellerinde bayraklarla renkli görüntüler eşliğinde olimpiyat şarkısını okudu. Yarışmada birinciliği elde eden Patrizia Garber, Phönix Eğitim Kurumları vasıtasıyla bu yarışmaya katıldığını ve Türkiye’ye giderek dünyanın dört bir yanında gelecek öğrencilerle yarışacak olmasının kendisini çok heyecanlandırdığını söyledi.

OLİMPİYAT HEYECANI DÜNYANIN HER YERİNDE
Öte yandan, Türkçe Olimpiyatları’nın heyecanı dünyanın dört bir yanında sürüyor. Yemen’de başlayan ilk seçmeler, Azerbaycan, Fas, Makedonya, Nijerya, Pakistan, Irak ve Danimarka gibi ülkelerde geçmesi öngörüldü. Kazakistan, Moğolistan, Mısır ve Avusturya gibi ülkelerin elemelerini yaptığı Olimpiyatta 30 Mart’a kadar sürecek olan ülke seçmeleri sonunda dereceye giren öğrenciler, Türkiye’deki finallere katılmaya hak kazanacaklar.8.Uluslararası Türkçe Olimpiyatları’nın Türkiye yarışmaları ise 26 Mayıs-10 Haziran tarihleri arasında yapılacak. Olimpiyatlara yaklaşık 120 ülkeden 750'yi aşkın öğrenci katılacak.

29-30 Mayıs tarihlerinde Ankara Altınpark'ta yapılması planlanan Kültür Şöleni ve yarışmalardan sonra Olimpiyat büyük finali yapılacak. Her yıl olduğu gibi bu yılda büyük final devlet kanalı TRT ve bir çok özel kanaldan canlı yayınlanacak. 8. Uluslararası Türkçe Olimpiyatları 10 Haziran'da veda töreni ile sona erecek.

“TÜRKÇE OLİMPİYATLARI, TÜRKÇE’NİN DÜNYADA HAK ETTİĞİ KONUMA GELMESİ İÇİN”

Her yıl on binlerce öğrencinin katıldığı Türkçe Olimpiyatları’nın amacı hakkında olimpiyat genel komitesi tarafından şu açıklama yapıldı: “Dil insanların birbirlerini anlamasını ve kaynaşmasını sağlayan bir unsurdur. İletişim çağında kültürlerin birbirleri ile kaynaşması, farklı kültürlere sahip insanların birbirleriyle anlaşması dil ile olmaktadır. Türkiye'nin dünya ülkeleri ile geliştirdiği ilişkiler, Türkçe öğrenen binlerce öğrencinin mevcudiyeti dilimizin hak ettiği konumu elde edeceğinin emareleri sayılır.

Türkçe Olimpiyatları da Türkçemizin dünyada hak ettiği konuma gelmesi ve daha yaygın şekilde kullanılması için oluşturulan bir emeğin ürünüdür. En iyi Türkçe öğrenenleri ödüllendirmek amacıyla 2003 yılından beri düzenlenen olimpiyatlar yurt dışında Türkçeye karşı büyük bir heyecan ve ilgi uyandırmıştır.Türkçe Olimpiyatları bir final niteliğindedir. Yarışmacılar finale gelene kadar birçok aşamadan geçmektedir. Öğrenciler, sınıf ve okul seçmelerinden sonra ülke seçmelerinden geçerek bu olimpiyatlara katılmaya hak kazanmaktadırlar. Bir eğitim yılı boyunca olimpiyatlara yaklaşık 10.000 öğrenci hazırlanmaktadır.

Türkiye'deki finallere katılmaya hak kazanan öğrenciler, ülkelerini Türkçe olarak tanıtan stantlar hazırlayıp ülkesini tanıtmakta ve kültürlerin kaynaşmasına katkıda bulunmaktadırlar. Her yıl, geleneksel bir keyfiyet kazanan olimpiyatların ödül töreninde, Türk diline ve kültürüne hizmet eden devlet büyüklerine, siyaset adamlarına, basın yayın, eğitim ve sanat camiası mensuplarına özel hizmet ödülleri verilmektedir.

Bizler, Anadolu insanın samimiyetinin neler yapabileceğinin hikâyesini oluşturduk Türkçeder olarak. Topraklarımızdan dünyaya yayılan Türkçenin gücüne inandık. Türkçeyi öğrenen çocukların kardeşlik duyguları ile beslendiklerini gördük.Mevlana'dan Yunus Emreden şiirler okuyan, türkülerimizi seslendiren bu çocukların bir yaz başında ülkemize bıraktıkları tatlı bir huzur bunun göstergesi değil midir?”

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder